Thursday, July 27, 2017

Imaginasi


Sinopsis

Mereka... tiga orang lelaki dan tiga orang perempuan. Mereka sangat berbeza, namun penuh dengan cinta. Tiga cinta dengan tiga kata. Kelam dan suram menjadi suasana latar kehidupan masing-masing. Warna pelangi itu terlihat, cuma tidak mampu digapai. Maka impian itulah yang melonjakkan hasrat agar mimpi setiap orang tidak berubah menjadi igauan buruk.

Suhaila - Perempuan yang hidup menyendiri dalam sebuah rumah agam di ladang kelapa sawit. Pembela saka seekor singa. Dia terkurung dalam ruang lingkup yang terbatas agar kejahatan tidak terlihat sesiapa pun menerusi mata sirna kebenaran.

Kamil - Lelaki yang baru dibebaskan dari penjara. Pandangan pertama di ladang kelapa sawit telah menjebakkannya ke dalam gelora cinta Suhaila. Apakah Kamil bakal menjadi korban percintaan?

Hafiz - Pengembara eropah yang menemui cintanya di Amsterdam, Holland. Yang dicintai adalah perempuan Indonesia bernama Citra Widya, buruan dua lelaki dari negara seberang. Berjayakah Hafiz membantu Citra Widya melarikan diri ke London supaya cinta mereka terus bernyawa?

Abam - Lelaki lurus bendul. Dia seorang penjaga lembu milik Pak Budin, ayah kepada Juita. Abam sangat mencintai Juita dengan caranya yang tersendiri. Namun, cintanya ditolak Juita.
Suatu ketika, keajaiban berlaku. Juita pula berubah sebaliknya, mencintai Abam. Bagaimanapun, Abam tidak semena-mena berubah akibat dirasuk semangat saka Suhaila. Apakah cinta Juita berjaya memulihkan semangat rasuk yang menyinggahi Abam?

RAMLEE AWANG MURSHID menerapkan nilai cinta dalam IMAGINASI. Kisah ini tampak lembut di luar, tetapi keras dan gila di dalam. Berlarilah tanpa menoleh untuk menyelamatkan nyawa sendiri. Apabila cinta itu berjaya menjangkau, maka tiada jalan untuk kembali. Pembebasan hanya mampu dilakukan dengan pengorbanan yang harus dilakukan dengan tulus ikhlas. Kerana cinta itu memiliki kuasa magisnya yang tersendiri.

Review

Baru selesai baca novel Ramlee Awang Murshid. Macam biasa novel RAM melangkau pemikiran. Tak boleh nak letak bila dah mula membaca. 
Kali ni sentuhan RAM berkisarkan singa yang dikatakan saka yang dibela oleh alang kassim. Muncul bila bulan mengambang. Lepas kematian Alang Kassim, singa jelmaan itu kemudian diwarisi oleh anak perempuannya Suhaila. 
Kamil pula menjadi banduan akibat rompakan yang dilakukan masa muda. Pertama kali terjumpa Suhaila di bank yang nak dirompak dan akhirnya jatuh cinta apabila kembali terjumpa Suhaila di kampung suhaila. 
Abam, seorang yang lurus bendul menaruh hati pada anak gadis majikannya, Juita. Tingkah lakunya sangat menggeletek jiwa. 
Hafiz, anak Suhaila jatuh cinta pada Citra, rakyat Indonesia yang merupakan seorang penganut agama katolik yang taat. Cinta mereka tidak kesampaian sebab masing-masing tak sanggup menukar agama. 
Macam mana ending cerita ni? Haaa kena beli cepat-cepat. Saya pun tak sangka siapa singa tu sebenarnya. 
https://masterudeng82.wordpress.com/2016/05/04/review-imaginasi-ramlee-awang-murshid/

1 comment: