Tuesday, April 12, 2016

Mitos



Mitos membawa kita mengenali makhluk pemangsa dan pemburu. Mengikut sejarah awalnya, guliran baka kedua keturunan ini berasal dari Jambi, Indonesia dan mereka ditakdirkan untuk bermusuh sejak azali. Walaupun mereka pernah memetrai perjanjian damai, pengakhirnya peperangan yang membinasakan tetap terjadi. 

Haikal, anak kepada Dato' Adib pernah hilang diculik dan dibawa ke Pulau Harimau di Jambi. Hanya selepas 5 tahun barulah Haikal kembali ke pangkuan keluarganya dengan pelbagai keanehan. Selama 5 tahun itu Haikal telah mengenali dan hidup bersama Dambaki, spesies manusia harimau. Mula-mula hairan juga, kenapa Haikal tak jadi mangsa si makhluk pemangsa tu. Rupanya Haikal mula menyedari 'naluri' luar biasa yang dimilikinya semasa di Pulau Harimau. 

Pertemuan dengan Umairah membuatkan Haikal ingin mendekati Umairah. Namun, mereka dihalang untuk merapati antara satu sama lain oleh keluarga masing-masing di sebabkan permusuhan keturunan mereka sejak zaman berzaman. Mungkinkah bakal terjadi peperangan sekali lagi?


Sinopsis

Permusuhan antara dua jurai keturunan sejak zaman berzaman dari Jambi hingga ke Malaysia tidak pernah berakhir. Dua guliran baka yang wujud di Nusantara sentiasa berdendam. Misteri pembunuhan perompak di Kuala Lumpur rupanya menggamit perhatian.

Kehilangan Haikal penuh misteri terselit rahsia yang tidak terungkai. Kepulangan yang dinanti memberi seribu hikmah. Juga cinta Haikal kepada Umairah akhirnya terhalang. Haji Daud dan Dato' Adib terpaksa bersemuka dengan Asmiah dan Zamberi.

Inspektor Zaheran berusaha untuk merungkai kes tetapi tidak mendapat sokongan penuh ASP Kamarul. Begitu juga dengan Azizi yang tidak mahu membantu. 

Apakah dendam yang tersemai akan terlerai? Adakah peperangan akan berlaku lagi? Siapakah pihak yang berdendam? Mengapa cinta antara Haikal dan Umairah terhalang? Dapatkah Inspektor Zaheran menjalankan tugasnya?

No comments:

Post a Comment