Friday, July 13, 2012

Novel CINTA SANG RATU - Ramlee Awang Mursyid


Novel CINTA SANG RATU oleh penulis thriller Ramlee Awang Mursyid

Sesungguhnya dah begitu lama saya tak membaca novel .... kalau ikutkan ... saya memang peminat novel sejak sekolah rendah hingga kini... cuma setelah berkerjaya... sebagai guru...saya mendapati masa untu membaca semakin merosot.. mungkin boleh terus membaca selepas ini kut..

Saya amat tertarik dengan Tajuk buku ini " CINTA SANG RATU "termasuk kaption - 


Tatkala cinta berbisik
Suaranya memuji Tuhan
Pabila rindu terusik
RasulNya jadi pilihan... 

Begitu menarik saya untuk terus membaca... bukan apa.. kalau dah mula membaca.. apa perkara lain saya tak dapat buat dengan lancar.. yalah.. selagi tak habis.. tidur tak lena dibuatnya.. jadi tak tenang rutin hidup saya selagi tak habis.. Contohnya membaca buku ini ... begitu asyik dan nak tahu kesudahannya dengan cepat... Saya terpaksa disiplinkan diri ...Jangan baca muka surat terakhir.. untuk menghayati cerita sebenar..

Bila saya baca buku ini... saya teringat rakan penulis saya..Shamsiah Moh Nor.. juga novelis terkenal.. yang punya gaya persembahan cerita hampir sama... menyelitkan info tambahan ...
dan menarik buku ini.. diselitkan petikan terjemahan dari ayat-ayat AlQuran dan banyak dikaitkan dengan sunnah Rasulullah (saw).. dan penceritaan melibatkan 2 zaman tu...mula tu keliru juga.. lama-lama saya dapat mengikut rentak cerita.. yang memang thrill...bertepatan dengan genre buku ini ..thriller..

Rasanya berbaloi juga saya memberi ruang masa untuk membaca novel ni.. dan ini menarik saya mencari info lebih lanjut tentang penulisnya.. Ramlee Awang Murshid ..yang baru saya kenal.. Maklumlah ..Saya golongan era A.Samad Said ..Shanon Ahmad..Usman Awang .. dan seangkatannya.. termasuklah Pak HAMKA.. novelis idola saya. Insyaallah...saya akan terus menjadi peminat setia penulis ini..

Cara penulisannya ..memberi ilmu dan menambah ilmu.. iaitu segmen Ilmu ...satu perkara yang tak pernah saya tahu.. ialah : Dikatakan wujud makhluk bernama Bangsa POLIP .. makhluk manusia mempunya sayap.. sama dengan pari-pari suci (yg selalu terdapat dlm dongeng Indon).

Dikatakan juga Allah telah mencipta 18 umat yang berbeza-bezadi bumi ini sebelum Nabi Adam as. Izinkan saya ambil petikan ini ..utk rujukan kita bersama..

  • Ada yg memiliki sayap dan suaranya gemerincing (pari-pari suci )
  • Ada yang bertubuh spt singa dan berkepala spt burung , memilik rambut dan ekor dan suara bergema.
  • Ada yg memiliki dua wajah , satu di depan , dan satu lagi di belakang dan memiliki banyak kaki.
  • Ada yang memiliki tangan dan kaki spt manusia dan suara mereka spt jeritan bangau.
  • Ada yg memilik wajah spt manusia, punggungnya spt kura-kura, kepalanya bertanduk dan suaranya spt gonggongan anjing.
  • Ada yang berbulu putih dan berekor seperti lembu.
  • Ada yang memiliki taring spt. babi dan telinga yang panjang.
Dikatakan bahawa umat-umat ini melahirkan keturunan sehingga menjadi 120 umat.
ALLAH S.W.T. tidak menciptakan makhluk yang lebih utama, lebih baik dan indah daripada manusia. wallahuallam.




Sinopsis:


Pastinya anda ingin mengetahui cerita seterusnya setelah membaca Bagaikan Puteri. Apa yang berlaku kepada Laksamana Sunan dan Haryani? Akhir kurun ke-15, Ratu Sulaman terus memerhatikan kerumunan orang ramai. Dia tertinjau-tinjau dan mengharapkan Laksamana Sunan segera bangkit. Seketika tadi dia berjaya melepaskan sebilah anak panah tepat ke belakang lelaki itu. Jantungnya kini bagai direntap kasar apabila melihat jasad Laksamana Sunan diusung beramai-ramai. Hatinya rawan teringatkan ucapan lelaki itu kepadanya.



Awal abad ke-21, bersendirian di bilik tidur, Haryani meraih ingatannya kepada Dani. Lelaki yang telah menyelamatkan nyawanya itu kini hilang sewktu tsunami melanda Aceh. Harapan untuk Dani hidup amat tipis. Tidak mungkin Dani selamat dari badai ombak itu. hanya kata-kata Dani sahaja yang menjadi pengubat resahnya.


Inilah kisah pertembungan dua zaman yang pastinya membuatkan anda sayang sekali untuk meninggalkan walaupun satu perkataan kerana ceritanya semakin PANAS!!!

1 comment:

  1. assalam..dekat mana sy bole mmbaca novel ini secara online..?

    ReplyDelete